Dlaczego Google+ okazał się kompletną klapą?

Google
Google+ to wielka próba Google, by zmierzyć się z Facebookiem w walce o sieć społecznościową.

Pomimo tego, że jest jedną z najdroższych firm Google, której budowa kosztowała około 585 milionów dolarów (za pośrednictwem Forbes), Google okazał się spektakularną klapą. Dlaczego nie powiodło się, powinno być ostrzeżeniem dla każdej firmy, która chce zakłócić rynek.

Google został wprowadzony na rynek w połowie 2011 roku jako rozszerzenie nieudanych prób penetracji rynku mediów społecznościowych przez firmę. Niecałe osiem lat później, w kwietniu 2019 r., Google wycofał usługę dla kont osobistych i służbowych.

Pod koniec pierwszego roku Google miał 90 milionów użytkowników (poprzez Digital Inspiration). Już sam ten krok pokazuje potencjał Google w dawaniu Facebookowi możliwości finansowania. W praktyce jednak platforma Google prawie nie robi śladu. W rzeczywistości w 2015 roku badania wykazały, że mniej niż 10% kont Google było aktywnych (poprzez Mastery). Dodatkowo, gdy Google ogłosił zamknięcie platformy, ujawnił, że 90% sesji użytkowników trwało mniej niż 5 sekund.

Istnieje wiele powodów, dla których Google całkowicie zawiódł.

Dlaczego Google zawodzi?

Jednym z największych problemów Google jest próba bezpośredniego zajęcia się dominacją Facebooka. W 2011 roku Facebook był 800-funtowym gorylem w przestrzeni społecznościowej. Byłoby głupio próbować być szczerym bez nowej zabójczej funkcji.

Kolejnym dużym błędem Google jest zbytnie przyciąganie użytkowników. Jak zauważył Forbes, ówczesny dyrektor generalny Larry Page połączył premie dla pracowników Google z sukcesem Google. Pracownicy mogą zobaczyć, jak ich premie rosną lub maleją nawet o 25% w zależności od sukcesu platformy. To właśnie to skłania pracowników do agresywnego poszukiwania sposobów rekrutowania ludzi, co pasuje do opisu Mike’a Elgana „spamowanie babci dla pieniędzy”. W końcu takie zachowanie często traci więcej użytkowników niż przyciąga.

Trzecim powodem niepowodzenia Google jest niespójny branding i porady firmy. Na początku platformy Google usuwało strony o firmie i marce, a następnie przeprowadzało wywiady i witało się z firmami (za pośrednictwem BBC). Niestety w tym momencie szkoda została już wyrządzona i wiele firm nigdy nie wraca.

Czwartym powodem niepowodzenia platformy jest to, że Google podszedł do niej w taki sam sposób, jak poprzednie działania w mediach społecznościowych – bez słuchania tego, czego chcieli użytkownicy. Niestety, najzdolniejsi programiści i inżynierowie na świecie często mają najgorsze doświadczenia użytkowników. Ta percepcja jest jednym z powodów, dla których Apple odnosi taki sukces, ponieważ umożliwia projektantom – z naciskiem na wrażenia użytkownika – wprowadzanie zmian. To lekcja, której Google nigdy w pełni nie nauczył, a Google jest jednym z najlepszych przykładów.

Piątym powodem porażki Google jest słaba wydajność, zwłaszcza w zakresie ochrony użytkownika. Rzeczywiście, pod koniec życia platformy ujawniono, że około 52,5 miliona danych użytkowników wyciekło przez co najmniej trzy lata (za pośrednictwem Brainium). Gdy firma wchodzi na rynek, na którym jest słabsza, nie może popełniać błędów w realizacji, zwłaszcza błędów zagrażających prywatności i bezpieczeństwu użytkownika.

Google było ostatecznie kosztowną i haniebną porażką dla Google, ale jej porażka nie była ani nieoczekiwana, ani nieoczekiwana. Każda firma, która chce wejść na odwieczny rynek, powinna uczyć się na błędach Google.

Dodaj komentarz